Tips Kekal Cergas Sepanjang Ramadhan

Ramadhan telahpun tiba. Sebagai umat Islam, kita wajib menjalani ibadah ini yang merupakan salah satu dari Rukun Islam :)

Sepertimana yang kita sedia maklum, di dalam bulan Ramadhan, kita perlu menahan lapar dan dahaga sepanjang hari sejak Subuh sehinggalah masuk waktu Maghrib. Dalam keadaan ini, ramai di antara kita yang pada awal paginya masih cergas dan boleh menjalankan tugas seperti biasa, tetapi menjelang tengahari dan menuju ke petang tenaga semakin berkurangan dan lemau 😁



Di sini Kj nak share TIPS UNTUK KITA KEKAL CERGAS SEPANJANG RAMADHAN

BERSAHUR DENGAN MAKANAN TINGGI SERAT

Ambil makanan  TINGGI SERAT masa sahur. Ini untuk membantu kita kenyang lebih lama. Sumber terbaik untuk serat adalah sayuran jenis kacang (beans), whole grain (whole-wheat, roti & pasta), beras perang, kekacang, berries, buah pear dan epal, oatmeal dan sayuran hijau.

BUAH-BUAHAN DAN AIR KOSONG

Makan buah-buahan dan sayuran yang tinggi kandungan air macam tomato, timun, kobis, tembikai dan oren untuk kita kekal hidrat. Elakkan jus yang tinggi kandungan gula sebab gula akan buatkan kita gemok. Pastikan minum 2 gelas air kosong masa sahur.

JANGAN TINGGAL SUMBER PROTEIN

Wajib ambil PROTEIN setiap pagi. Protein melambatkan rasa lapar dan memberi tenaga. Telur, yogurt, kacang, soya, ikan dan daging adalah sumber protein. Tapi jangan berlebihan terutama sekali bila makan sumber protein yang berlemak macam daging.


BERBUKA DENGAN KURMA

Mulakan berbuka dengan kurma. Ia kaya dengan karbohidrat ringkas dan akan terus diserap oleh badan untuk membekalkan tenaga kepada tubuh yang seharian berpuasa. Kurma mempunyai 3.9% serat, 2.5% protein terutama triptofan yang dikatakan boleh menenangkan perasaan, 2.1% zat seperti zat besi, kalsium, vitamin A, vitamin B1, B2, B6 dan B12. Ia adalah makanan rendah lemak dan tinggi serat, baik untuk kesihatan.

MAKANAN BERASASKAN KARBOHIDRAT JANGAN DILUPA

Pulihkan kembali tenaga saat berbuka dengan menikmati hidangan berasaskan karbohidrat yang terdapat dalam makanan manis. Makanan yang mengandungi gula akan dapat mengembalikan secara segera tenaga yang hilang. Sebaiknya segerakan waktu berbuka bila tiba masanya dan jangan di tangguh-tangguh.


LEBIHKAN PENGAMBILAN AIR, ELAK KAFEIN

Lebihkan pengambilan air. Ketika berbuka puasa, disarankan minum jus buah-buahan (tanpa gula) dan elakkanlah daripada minuman yang manis seperti minuman kordial dan minuman berperisa. Minuman yang berkafein seperti kopi tulen juga tidak digalakkan.

KURANGKAN MAKANAN MASIN

Kurangkan pengambilan makanan yang masin terutama ketika bersahur. Dikatakan makanan yang masin seperi ikan masin atau pun telur asin jika dimakan ketika sahur boleh menyebabkan anda berasa terlalu dahaga di waktu siang harinya.

Jom amalkan tips-tips ini untuk kekal cergas sepanjang Ramadhan :)

Gout ; Apa yang perlu kita tahu tentangnya.






APA ITU GOUT?

Gout adalah sejenis penyakit akibat berlebihan asid urik di dalam badan.

Asid urik adalah bahan kumuhan berasal dari sejenis protein yang dipanggil purin. Badan kita membuang bahan kumuhan ini melalui air kencing (urin). Bagi pengidap gout, asid urik yang berlebihan tidak dibuang dan berkumpul di dalam sendi.

Ia adalah salah satu penyakit yang paling lama dihidapi manusia, sejak zaman dahulu kala lagi. Pada masa dahulu gout boleh menyebabkan kemudaratan dan kecacatan, kini dengan kemajuan dalam bidang perubatan, gout boleh dikawal.

Ia sering dihidapi oleh kaum lelaki dalam lingkungan usia antara 30 hingga 60 tahun. Ia jarang sekali dihidapi oleh kaum wanita sebelum putus haid.



GEJALA GOUT

  1. Gout lazimnya menyerang ibu jari kaki.
  2. Ibu jari kaki menjadi merah, panas, bengkak dan tersangat sakit.
  3. Serangan selalunya berlaku secara tiba-tiba, kerap kali semalaman.
  4. Sendi yang diserang menjadi bisa sehinggakan geseran dengan selimut pun begitu menyeksakan.
  5. Sakit mungkin berlarutan berhari-hari, atau sekurang-kurangnya 1-2 minggu untuk reda jika tidak dirawat.
  6. Sakit mungkin menyerang kembali selepas berminggu atau bulan.
  7. Gout boleh menyerang sendi-sendi lain seperti buku lali, lutut, pergelangan tangan dan jari.


Bagaimana gout dikesan?

Penyakit ini boleh dikesan melalui pemeriksaan fizikal, khususnya pemeriksaan sendi. Pemeriksaan cecair sendi akan menunjukkan kristal urik asid. Ujian darah dapat menentukan tahap urik asid. Pemeriksaan  X-ray & USS dapat menunjukkan kerosakan pada tulang sendi tetapi sekiranya dilakukan pada peringkat awal, ia mungkin kelihatan normal.


Bilakah serangan Gout boleh berlaku?

Serangan gout boleh berlaku secara tiba-tiba tanpa sebab yang ketara. Keadaan tertentu boleh menyebabkan serangan gout. Contohnya
  1. Kekurangan air di dalam badan atau berpuasa.
  2. Makan makanan kaya purin secara berlebihan.
  3. Minum alkohol berlebihan.
  4. Kecederaan kepada sendi.
  5. Selepas pembedahan.
Penghidap gout kini tidak perlu runsing kerana Shaklee menyediakan ruang dan peluang untuk anda kembali sihat seperti sedia kala dan bebas dari gout.

Vivix dari Shaklee

BAGAIMANA VIVIX MELAWAN GOUT

Sepertimana yang kita sedia maklum, Vivix melindungi, memperbaiki DNA, dan memberi impak positif kepada pengawalan genetik, menggalakkan pembentukan mitokondria di dalam sel, melambatkan pembentukan protein AGE yang menyebabkan kerosakan sel.

Kandungan RESVERATROL yang tinggi di dalam Vivix mampu MENCEGAH keradangan dan bengkak sendi yang disebabkan oleh gout. Malah resveratrol boleh MENGURANGKAN paras asid urik yang tinggi.


Terdapat kajian yang membuktikan keberkesanan Resveratrol dalam melawan masalah Gout.








APA KATA PENGGUNA?









Jika anda atau insan kesayangan anda mengalami masalah gout, Kj sangat sarankan anda mencuba Vivix untuk merasai sendiri keberkesanannya. Anda pasti tidak menyesal 👍


Ada kemusykilan? Jangan segan-segan contact Kj ok :)
PM/ Whatsapp : 0 1 8 7 7 8 5 2 5 0
Instagram : @kedai_ju